Bramming Ugeavis skriver:

I sandhed:

Det er ingen underdrivelse, når man bydes velkommen til Jernveds byskilt med underteksten ”Landsbyen, hvor vi holder sammen”

I 2009-2010 begyndte man at tale om, at forsamlingshuset skulle renoveres eller måske flyttes op til hallen i den gamle skolebygning.

Så der blev nedsat en arbejdsgruppe på fem mand: Bjarne Steiner, Bent Jepsen, Anne G. Schmidt, Per Lauridsen og Arne Hansen. De indledte forhandlinger med Esbjerg Kommune. De søgte LAG-midler, og der blev lavet en husstandsindsamling. De søgte – og fik – donationer fra pengeinstitutter, fonde m.fl.

Alt i alt stod de så med 2,2 mio. kroner – plus kontrakt på 1.600 arbejdstimer fra frivillige borgere.

- Det er nu blevet til mange flere timer, og projektet er blevet opjusteret undervejs, siger Arne Hansen, der er byggeleder. Blandt andet er hovedindgangen flyttet om, så den nu præsenterer sig flot ud mod vejen og det parkeringstorv, der skal indrettes her, når de to gamle, skimmelbefængte bygninger er væltet.

- Vi havde altså nu pengene og to gamle skolebygninger, som vi skulle bygge sammen. Og vi havde en idé til, hvordan det skulle gøres.

- Vi entrerede heldigvis med en arkitekt til at se på det. Han kom med det forslag, som vi efter nogle småjusteringer endte med, så vi nu står med det super flotte byggeri. Detaljerne har vi selv besluttet, og snart står vi med en stor sal, hvor der vel kan dækkes op til et par hundrede mennesker, en lille sal, en glassal og en lille foyer ud mod den anden side, fortæller Arne, mens vi går rundt og ser lørdagens 24 frivillige i fuld gang med værktøj, malerpensler, murerske og spader.

- De ændrede og snart realiserede planer betyder, at her faktisk kan holdes et par fester på samme tid. Desuden er der nu sammenhæng i bygningerne, og vi har fået en flot sammenhæng mellem to forskellige bygninger, men suppleret den med en slags indgangstårn. Og det hele hænger fortsat sammen med både hal og cafeteria, der vender ud mod vores stadion med tribune, forklarer Arne Hansen, der gerne indrømmer, at man i Jernvedlund er ikke så lidt stolte af den indsats, der nu har resulteret i et stort, funktionelt og charmerende kulturhus, som nok bliver den betegnelse, der afløser ordet forsamlingshus.

Der er købt professionelle håndværkertimer til

noget af smede-, elektriker-, tømrer-, maler- og støbearbejdet, men det er de hundredvis af frivillige arbejdstimer, der gør, at der kan fejres og festes

den 10. apri 2015.

- Og så må du ikke glemme vore madmødre, pointerer Arne. Uden dem var det ikke gået.

Hver lørdag klokken 12 er der kommet én af dem med lækker varm middagsmad til os. Klokken tre vanker der så kaffe og kage, og det er – ligesom så meget andet i hele det her projekt – sponsoreret af dem selv.

Det er Hanne Bjerre, der styrer tropperne hjemme fra computeren: Mangler der én til at male, eller er der ingen, der har meldt sig med middagsmad, - jamen så går Hanne i kartoteket og undersøger, hvem der måske kan og vil. Og endnu har der aldrig manglet hverken varm mad eller eftermiddagskaffe.

Sådan. Hatten af for Jernved / Jernvedlund

Sådan er det i ”Landsbyen, hvor vi holder sammen”.